Aentwaereps

dinsdag, december 05, 2006

057: Sproakkeungst: Waerekwaurde: Zain

Voltoojd dieëlwaurd (V.D.)
gewést
Onvoltoojd Teigewaurdegen Taid (O.T.T.)
ik zén*/bén**
gai zé
ai*** j is
wai zén
gole zé
zole zén
Voltoojd Teigewaurdegen Taid (V.T.T.)
ik zén*/bén**gewést
gai zé ch ****gewést
ai j *****is gewést
wai zén gewést
gole zé ch gewést
zole zén gewést
Onvoltoojd Verleiden Taid (O.V.T.)
ik was
gai wort
ai was
wai woare
gole wort
zole woare
Voltoojd Teigewaurdegen Taid (V.T.T.)
ik was gewést
gai wort gewést
ai was gewést
wai woare gewést
gole wort gewést
zole woare gewést
Onvoltoojd Teigewaurdegen Tookaumenden Taid ( O.T.T.T)
ik zal zén
gai zult zén
ai zal zén
wai zule zén
gole zult zén
zole zule zén
Voltoojd Teigewaurdegen Tookaumeden Taid (V.T.T.T.)
ik zal gewést zén
gai zult gewést zén
ai zal gewést zén
wai zule gewést zén
gole zult gewést zén
zole zule gewést zén
Onvoltoojd Verleiden Tookaumenden Taid (O.V.T.T.)
ik zau zén
gai zau zén
ai zau zén
wai zauwe zén
gole zau s zén
zole zauwe zén
Voltoojd Verleiden Tookaumenden Taid (V.V.T.T.)
ik zau gewést zén
gai zau ch gewést zén
ai zau gewést zén
wai zauwe gewést zén
gole zau ch gewést zén
zole zauwe gewést zén
Gebeedende Wais



Nauta’s:

· * Uitzonderlijk hoort men nog “zain” in alle gevallen waar de meeste Antwerpenaren thans “zén” zeggen.
· ** De vormen met “bén” zijn ontstaan onder invloed van het AN.
· *** Naast “ai” hebben we uiteraard ook “zai” en “et”. Die pers.vnw. hebben we verder niet meer vermeld.
· **** We hebben een “g” (zachte g) die door assimilatie in “ch” [χ] veranderde na woorden die oorspronkelijk op een dentaal (t of d) eindigden. De dentaal is weggevallen maar de assimilatie is gebleven. Volgens de regel der gelijkvormigheid blijven we de spelling met g- behouden, maar voor alle duidelijkheid hebben we de “ch” er voor gezet. Dit verschijnsel doet zich niet uitsluitend bij werkwoordelijke vormen voor.
· *****Overgangsklanken verbinden woorden met elkaar. Het zijn geen gevallen van assimilatie. Overgangsklanken worden wél geschreven, assimilatie-klanken slechts in gevallen zoals hierboven vermeld.

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage